Při zvažování, kam jet pádlovat v předvánočním čase, padla volba na Smědou. Na dolním českém toku má vodu poměrně často. Nachystali jsme věci na kombinovanou výpravu s různými plavidly a vyrazili.U mostu v místní části Višňové – Předlánce jsem dal Cedrofku na vodu, zamával Monice a vyplul. Monika odjela autem s paddleboardem na přehradu Witka, která leží níž po proudu v Polsku.
Krásně čistá voda proudí celkem rychle. Řečiště je přírodní s lavicemi oblázků i charakteristickou zvětralou žulou.
Průtok asi 5,5 kubíku na vodočtu Předlánce pohodlně stačil na to, najít si stopu s dostatečnou hloubkou. Často bylo potřeba rychle manévrovat nebo používat manévry s kontra záběry a negativním rozdílem rychlosti vůči proudu, aby se dalo vyhnout stromům nebo vrbičkám a kořenům, pod které hnala proudnice.
První přenáška s pohodovým přistáním i vyplutím na čistém písku. Bříza je trochu nezvyklý druh stromu padlého přes tok.
Co vypadá z dálky jako peřejka, jeví se zblízka spíš jako zbytky rozpadlého jezu.
Přišlo mi divné, že na takové přírodní říčce skoro nejsou stopy bobrů. A ejhle, o kousek dál měli solidně rozpracovaný hájek osik. I dál už bylo jejich stop celkem dost.
Vlevo stržený břeh sprašů, vpravo jesep štěrkopísku. Jako na Orlici nebo na Mastníku nad Radíčem.
Když se člověk přiblíží k Boleslavi (nu ano, Boleslav bez přívlastků), železniční most je znamením konce přírodní rezervace Meandry Smědé.
Dál už je okolí víc hospodářsky využívané. Tok je bez regulace a je vidět, že krávadráty jsou přemisťované podle potřeby a vývoje meandrů.
Silniční most u Boleslavi
Tahle kláda chycená zrovna na stupínku byla v proudu za zatáčkou, ale není to nic, co by bdělý pádler nevyřešil včasným kontra a přiražením ke břehu.
Spuštění na vodu okolo bobry okousaného mlází už bylo o něco akrobatičtější.
Elektrárna ve Vsi je mimo provoz, náhon protržený a všechna voda jde přes jez. Nicméně na splutí je to tak pro kajaky, z dlouhé otevřené kanoe by byla rázem ponorka.
Most s poutačem na hostinec na začátku Vsi je dobré místo k ukončení plavby pro ty, kdo raději romantiku meandrů a štěrkových lavic, než potokářský hardcore.
V úseku, kde Smědá tvoří státní hranici s Polskem, se řeka zařezává do vysokých hlinitých břehů s obtížnějším vylézáním a nastupováním. A přenášek je tu víc, než na předchozím úseku.
Patníky označující hranici jsou většinou na českém, někdy i na polském břehu. Na levém českém břehu je pastvina a na ní skot.. Při přenášce nebylo ublíženo žádnému zviřátku.
Celkem rychlý proud mizí někam pod hromadu spláví, horší přistávání… Na jednom z takových míst, při boji o vymanevrování zasucha a bez ztráty kytičky, mi jedna zlovolná větev vzala čepici a hodila ji do vody.
Podle kiosku pro turisty na levém břehu se pozná místo, kde se říčka definitivně odpoutává od české hranice a ze Smědé se stává polská Witka. Brzy začíná vzdutí přehrady Niedów. A tady najednou za vrbičkama vyjukla Monika, která sem vypádlovala proti proudu z přehrady.
Ústí Witky do přehrady je menším labyrintem původních a nových ramen, kde jsme si chvilku pojezdili a užili si objevitelské pocity.
Pak už zbyl jen poslední kus cesty přes přehradu k autu. Na břehu jsme si dali cílovou prémii v podobě buřtů opečených na malém ohýnku v mrazivém větru.
Text a foto: Chobotnice a Monika Klemšová
Moc se mi to líbilo. Uvítám, jestli by byli informace o lodi, co nejvíce. Díky, Existují nějaké povídání o Svratce, od Březiny až po přehradu. Na tyhle končiny pořád vzpomínám. Díky. Pavel Stopka
Dobrý den,
Jel jsem na této lodi. https://www.padlovani.cz/kseft/rychla-cedrova-kanoe-17/
Na tuto to chce tréning, vytočit všechny zatáčky. S kratším singlem by to bylo jednodušší.
Povídání že Svratky zatím nemám. Určitě by se našlo na Raft.cz.
Honza Chobotnice Bašta
Zdravím. Svratka se nahoře jezdí většinou z Milov. Dá se do Dalečína, dál se už kvůli přehradě nesmí (celé jsem jel asi 2x je to na celý den). Nejhezčí úsek je do Krásného, popřípadě Borovnice. Tady je video po Jimramov . https://youtu.be/Hr4fKwa0p_g?si=aNd2w7zu9oTecT2U