Historie kanadského kánoe v Čechách

Po přečtení nadpisu by bylo jistě možné si poťukat na čelo. Kanadská kánoe…v Čechách..?? Inu je to skoro tak. Ale podívejme se na to blíž.

První kánoe, které je v Čechách doložené, vlastnil roudnický lékárník a fanda vodních sportů Ferdinand Zinke, který ji roku 1875 zakoupil od dvou anglických obchodníků, kteří si ji s sebou přivezli pro lov kachen. Možná vyvolala ve vodáckých kruzích senzaci, ale napoprvé se pro použití na našich tocích neprosadila. Kolektivistický klubový duch přál tehdy spíše hromadným výpravám na veslicích.

červené kanoe blog

O moc lepší už byl druhý nástup. Roku 1910 si z Ameriky nechal jedno kanoe dovézt sportovní nadšenec a propagátor mnoha nových disciplín Josef Rössler-Ořovský. Učí se na něm pádlovat a sjíždí větší české toky. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, jaké značky ono kánoe bylo. Bezpečně ale vím, že když se rozhodl kanoistiku propagovat a při českém yacht klubu inicioval založení první družiny vodních skautů, objednal pro ně do začátku z Maine 12 kanoí od dnes již neexistující firmy Kennebec Boat and Canoe Co. Dle dochovaných fotomateriálů se domnívám, že se jednalo o model Charles river vyráběný mezi lety 1910 až 1914. Pro zajímavost, kánoe tehdy stálo asi 60 tehdejších dolarů.

Vodácký sport se ujal a rozšiřoval. Původní kánoe se kopírovalo a stavělo se po našem a z našich dřev. Ale ouha, z třicetikilových elegantních kánoí se amatérskou stavbou stávaly padesátikilové parníky. Kánoe stavěli truhláři, betlémáři a velmi často i vodáci sami. A bohužel tady došlo k tomu, že se začal významně měnit tvar kánoí. Podílelo se na tom několik aspektů. Aby se stavba zjednodušila, kánoe se prostě narovnalo, zmizelo elegantní a praktické prohnutí trupu. Dále, významnými staviteli lodí byli hlavně závodníci. Zmíním zde Jana Brzáka – Felixe ,ale hlavně Vladimíra Syrovátku – Rusa, Oba vyšli z třetího oddílu vodních skautů, ale již brzy začali se závodní rychlostní kanoistikou. Zejména Syrovátka, který v oboru podnikal. Kánoe dovážel a zejména stavěl. Ale byl v první řadě rychlostní kanoista a to se muselo do konstrukce jeho lodí nutně odrazit. Kánoe zůstává dlouhá obvyklých 17stop tedy 520cm, ale zužuje se z tehdy běžných 90cm na 80. Mizí zvýšené špičky, které pro rychlostní kanoistiku na hladké vodě nemají opodstatnění. Také křivka špiček se mění v prostou kruhovou výseč.

Klasickým tvarům zatloukl hřebíček do rakve poválečný vývoj. Nějakou dobu vyráběl žebrové kanoe národní podnik sport. Ovšem s elegancí a lehkostí kanadských kánoí tyto výrobky už nemají nic společného. Jsou těžké, s přímým kýlem mohutně vystupujícím z rovného dna, navíc doplněným ještě o dvě až čtyři šoupací latě, které znemožňují manévrování a zbytečně zvyšují váhu lodě. Někdy v padesátých letech se objevila i překvapivě tvarově zdařilá koncepce kánoe z lepených dýh. Když jsem ji před několika lety viděl v reálu, byl jsem jako u zjevení. Bohužel nemám informace kdo ji vyráběl a jak dlouho. Muselo se ovšem jednat o větší podnik, protože tvarování a lepení dýhy pod tlakem je poměrně technologicky náročný proces. Chcete-li se na ní podívat, zaskočte do antikvariátu či do knihovny a kupte, nebo půjčte si knihu fotografií Ladislava Sitenského Na řeku!

S nástupem laminátu v šedesátých letech klasické tvary upadly úplně. Ještě se sice vyrábělo kánoe typu orlice, ovšem zcela přesně okopírované od předchozích dřevěných modelů. Se všemi nešvary. Rovný vystouplý kýl a malá šířka. Ostatní produkce již směřovala k tomu co známe dnes. Polokryté kánoe škaredých torpédovitých tvarů.

Snad se ale blýská na lepší časy. Osobně vím o jenom kopytě na krásný kanadský model Bob special a prozatím jedné kánoi, která z něj vznikla. A i v prodejnách vodáckých potřeb se začíná trochu rozednívat, ale o tom jindy.

Původně publikováno na blogu Červené kanoe.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..