Tvary kánoe

V článečku o vývoji kánoe jsem se lehce dotkl tématu tvarů a jejich závislosti na geografické podmínky, ve kterých se ta která kánoe používala. Buďme ale konkrétnější a podívejme se, jaké tvary to byly, a jak ovlivnily podobu moderních kánoí.
Nejmarkantnější znak, kterého si na kánoích všimneme snad jako prvního, jsou jeho špičky. Dle jejich tvaru můžeme téměř s určitostí říci, zda kmen, který je využíval obýval region s vodnatými klidnými řekami – MalecitePassamaquoddy. S řekami, kde časté peřeje zalévaly lodě, nebo si vynutily časté přenášení – OjibwayMicmacCree. Či zda musela kánoe vzdorovat vlnám Velkých jezer – Voaygerské kánoe pro kožešinový obchod.

Ovšem nejen tvar špiček určuje chování kánoe na vodě a jeho ovladatelnost. Jde o průhyb celé kánoe, označovaný jako ROCKER. Zde se setkáváme s různými variantami od extrémního prohnutí, pro maximální obratnost kánoe, až po úplně rovný kýl, kde prim hraje zejména rychlost na rozlehlých vodních plochách.

Další kategorií ovlivňující plavební vlastnosti je příčný průřez kánoe. I zde se dle podmínek vyvinulo několik základních tvarů dna. Od plochého k kruhovému.

A dále tvar boků, kde hovoříme o tumblehomeflare a straight tvarování.

Jako poslední, ale nikoli nejméně důležitý, je tvar kánoe v půdorysu. Rozeznáváme několik základních tvarů. Canadian shield – zde je kánoe symetricky tvarované ze dvou výsečí kružnice.
Maine guide – Tady je tvar ve špicích zúžený pro lepší průchodnost vodou. Takto tvarovaná kánoe také lépe prochází peřejí, chlupatou vodu nejprve prorazí a potom odstrčí směrem od sebe.
Následuje tvar symetrický freight, kdy je naopak objem špiček zdůrazněn, zejména pro vyšší nosnost. Sbírku tvarů doplňuje asymetrický freight, který se uplatňuje až v moderní době, zejména pro použití s malým závěsným lodním motorem.

Moderní otevřené kánoe navazují na původní domorodé tradice, nejlépe to snad vystihuje tvrzení produktového managera jednoho z předních výrobců kánoí v USA, na otázku zda nějak výrazně experimentují s tvary v segmentu cestovních kánoí, odpověděl: „První Národy vyvíjely tvary kánoe možná 30 000 let. Myslíte, že jsme schopni přijít ještě na něco lepšího?“
A zdá se, že tomu tak opravdu je. Nejvíce se prosazuje tzv. Allrounder, kánoe dlouhá kolem 16 až 18 stop, se středním rockerem, obvykle mírně tumblehome na řezu. Co se týče špiček. Zde je místo pro osobní preference. Od mírného zdvižení až po vysoce zdvižené po vzoru voyagerských kánoí.
Snad nejznámější allrounder je model Prospector v délce 15, 16 a 17 stop, najdeme ho v nabídce všech velkých výrobců a i řady malých rodinných manufakturek. Tvarově vychází z původního modelu Prospector firmy Chestnut canoes z Maine.

Původně publikováno na blogu Červené kanoe.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..