Stará Vltava

Přistálo mi na oný sociální síti zvadlo na přednášku, která navazuje na výstavu a vlastně ohromný (rozsahem i provedením) projekt Vltava – proměny historické krajiny.   Tento projekt mapuje stav krajiny okolo Vltavy před vznikem Vltavské kaskády a její změny.  Projekt je to neobyčejně rozsáhlý a propracovaný.

Přednáška byla skvělá, témata jsou patrná ze zvadla, sumarizovat ve stručnosti to snad ani nelze. V informačním centru v Chotilsku bylo narváno a kdo přišel, určitě neprohloupil.

Zajímavá byla i část dotazů po každém bloku, kde přicházely dotazy až podněty velice zajímavé.

O přestávce mne(no tedy i ostatní a i návštěvníky budoucí) na půdě infocentra čekalo překvapení v podobě kanoe legendárního závodníka Bóži – Karlíka, který stál u počátků základny rychlostního pádlování na Častoboři.   Vedle toho řada dalších exponátů, jako 3D model původního údolí Vltavy.
Bóžova kanoe má i subtilní yoke – jho na nošení, které se na mnohých žebrovkách ze sériové, zejména pozdější výroby neobjevovalo.

Po přestávce následovaly další témata přednášky.

A to slibované překvapení nakonec? Zanedlouho vyjde výpravná kniha shrnující celý projekt se spoustou fotek z archivu Vojty Pavelčíka, který je autorem celkem dobře známého webu s archivem fotek Stará Vltava.

Co je další dobrá zpráva, projekt zdaleka není ukončený, má stále další vývoj a vyplatí se ho sledovat. Samotná původní výstava je nyní vystavená v Krásné Hoře a v březnu by se měla stěhovat do Roztok u Prahy.
Ale hlavně – tady na odkazu“ https://vltava.fsv.cvut.cz/VYSTAVA/  Se dají prohlédnout různé mapové aplikace mapující údolí Vltavy až po Prahu, přepínat různé vrstvy,  je to propojené s fotkami a je za tím bezprecedentní, obrovský kus úctyhodné vědecké práce. Myslím, že se nad tím dá strávit i dost času prohlížením a bádáním.  Část přednášky v Chotilsku byla i o tom, jak tyto mapové aplikace vznikaly.
Přednáška v Chotilsku byly pro mne veliké vánoce. Příště by mohla klapnout třeba přednáška v Příbrami.

Chobotnice

Jedna odpověď na “Stará Vltava”

  1. Ahoj, po válce jsem začal jezdit ve Sportovní škole dorostu kde byl B. Karlik uznávaná postava. Než mi byla přidělena singlovka od firmy Tureček se kterou jsem začal závodit vypůjčil jsem si od B.K. tak zvanou irku (na kterých se už léta nezávodilo) abych si to zkusil. Vidím ji jako dnes, byla zelené natřená, typické tvary špiček, podlážka na čílkách, lehká, sundat ji ze štendru a donést k platu žádná potíž

Napsat komentář: Ívan Okrouhlý Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..